Blauwe envelopjes. Geen probleem als je geld terug krijgt van de belastingdienst. Helaas, niet meer. In mijn bus viel de blauwe ellendevelop ook weer eens. Net als altijd krijg ik wederom geld terug, maar ditmaal niet meer alles. De "verzuimboete" -regeling verzonnen in 2008- haalt even een kwart van het bedrag af dat het rijk me schuldig was. Blijkbaar had ik teveel geld betaald, maar omdat ik dat te laat heb gemeld, krijg ik daar minder van terug.

Crimineel

In mijn geval kost me dat dus 225 euro. Deze boete is vergelijkbaar met 30 kilometer per uur te hard rijden op de openbare weg en een beetje minder dan pontificaal achteruit rijden op de snelweg. Is mijn misdaad dan werkelijk zo verschrikkelijk? Volgens mij niet, maar ik kan me vergissen. Een onterechte tik over de vingers werkt helaas net zo afschrikwekkend als een terechte mep. *Auw*

Dubbel Genaaid

Goed, ik heb mijn lesje wel geleerd. Volgend jaar zal ik het anders doen. Oh nee wacht, deze boete ging over Aangifte 2009 en niet 2010. Beide aangiften heb ik tegelijk gedaan, na de deadline in 2011. Vanwege problemen met die flutsite van Digi-D was het onmogelijk om mijn gegevens te downloaden en de boel digitaal te ondertekenen. Digi-D zei door de telefoon dat ik dan maar uitstel moest vragen bij de lastendienst, maar dat leek me vanwege een paar daagjes overbodig. Binnenkort zal de tweede boete wel langs komen in nog zo'n blauw onding. Kassa voor de overheid. Hoppa, twee keer boete voor hetzelfde vergrijp. Het equivalent van een keer tegen de kerk pissen en twee boetes krijgen omdat je tussentijds even afkneep tijdens het wildplassen.

Rekenwonders

Uiteraard gaat bovenstaande vergelijking niet op. Ik heb geen misdrijf gepleegd. Ik heb geen belasting ontdoken noch fraude gepleegd. Ik heb enkel en alleen te laat vermeld dat ik nog geld van ze tegoed had. Een passende straf zou zijn dat ze de heffingsrente na de deadline niet zouden betalen en een percentage in mindering zouden brengen. Dit zal wel te moeilijk voor ze zijn geweest om te bedenken, laat staan te berekenen. Vooral omdat ze altijd achter lopen en tijd te kort komen zaken tijdig te behandelen. Net als ik.

Arme Schatkist

Er rest wel een vraag. Als ik blijkbaar een dader ben, wie en waar is dan het slachtoffer? In dit geval is het slachtoffer blijkbaar de schatkist. Is ze echt zielig of gewoon een zeikwijf met krokodillentranen? Ik vermoed het laatste. Het is namelijk niet mijn schuld dat ik teveel betaald heb. Het zijn de regels die mij automatisch teveel laten betalen. Stel ik had nooit een formulier ingevuld, dan had de schatkist al dat geld gewoon kunnen houden. De boeteregeling is volgens mij ook nooit in het leven geroepen om de ontvangende groep te beboeten, maar om ontduikers en fraudeurs aan te pakken. Ik kan ernaast zitten. Als het is bedacht om iedereen die te laat is een rekening van 200+ euro te sturen dan is het in ieder geval geslaagd. Proficiat!

Twee Maten

Een dag na de blauwe ellendevelop ging ik boodschapjes doen. Helaas, afrekenen ging niet. De rekening was leeg. Blijkbaar is de belastingdienst wel in staat mij middels een brief te vertellen waar ik, na aftrek van boete, recht op heb, maar niet in staat het ook daadwerkelijk over te maken. Geld overmaken gaat immers sneller dan een brief sturen. Misschien willen ze nog even een paar dagen rente trekken. Wanbetalers!

Vrijbrief

Beste staatsbloedzuigers, het bezwaarschrift is onderweg. Bovendien bedacht ik me dat, als ik volgend jaar op tijd aangifte doe, ik min of meer geld vrijmaak om eens een keer een echt vergrijp te kunnen bekostigen. Nooit aan gedacht voor dit akkefietje. Nu ik een beboete criminele overtreder ben is alles anders geworden. Het heeft mijn ogen geopend. Een vrijbrief om lekker permanent 150 janken over de wegen tot ik een keer een boete krijg... en het verschil in de portemonnee niet eens merken. Hoe krom willen jullie het hebben. Clowns!