Google+ komt eraan. De wereld wordt nog socialer. Hyves, LinkedIn, Facebook en Twitter. Iedereen heeft wel een accountje. De grote vraag blijft altijd wat de marktwaarde is van een dergelijk product. Investeerders springen gretig bovenop nieuwe internet-hypes. Maar is het niet gewoon een volgende internetbubble?

De marktwaardes worden bepaald aan het bereik en het aantal gebruikers van een dienst. Het is bijna onmogelijk om te meten of deze klanten ook daadwerkelijk iets kopen. Bovendien heeft een dienst als Twitter praktisch helemaal geen manier om geld te verdienen met het platform. Een bron van inkomsten kan reclame zijn, maar de praktijk leert dat gebruikers een sociale site de rug toekeren op het moment dat ze worden doodgegooid met reclame. Dit is ook onder andere het geval bij de site Dumpert.nl

Hyves

Hyves, lange tijd de grootste sociale netwerksite van Nederland, is al lang uit de gratie bij het publiek. Waar Techcrunch Hyves nog waardeerde op een slordige 210 miljoen euro, betaalde de Telegraaf Media Groep iets van 40 miljoen voor het bedrijf. Dat is al een flinke waardevermindering van grofweg 80%.

MySpace

Het veel oudere broertje van Hyves is MySpace. MySpace werd onlangs verkocht voor een magere 35 miljoen, terwijl de geschatte marktwaarde in het verleden maar liefst 12 miljard was. Dat is een waardevermindering van meer dan 99.9 procent. In principe moet dit niet mogelijk zijn met een deugdelijk product.

Overwaardering

Uiteraard zijn het nooit echte waardeverminderingen geweest, maar over-waarderingen. Eigenlijk zijn de sociale sites niet meer waard dan dat de gek ervoor geeft. In de virtuele wereld zijn waardes min of meer ook virtueel geworden. Naar omzetten wordt niet gekeken, meer naar imago. Het nadeel is wel dat er met echt geld op gespeculeerd wordt en als de bubbel barst er miljarden verdampen en vele andere sectoren kunnen worden meegesleurd.

Twitter

Twitter is in korte tijd praktisch het populairste sociale netwerk op aarde geworden. De geschatte marktwaarde is gigantisch, 10 miljard. Het is onduidelijk waar deze waardering vandaan komt. Het bedrijf genereert praktisch geen inkomsten en leed vorig jaar zelfs verlies. Bovendien is het slechts een uit de kluiten gewassen gratis SMS dienst. Leuk voor het publiek, maar slecht zakendoen. Het is meer een openbaar park, waar mensen heengaan voor vertier. Zodra iemand er een hek omheen zet en entree gaat vragen, zoeken de mensen wel een ander park op. De consument consumeert nu eenmaal het liefst voor niets.

Facebook

Facebook is hetzelfde. Met een geschatte waarde van 50 miljard de allergrootste speler op de markt. Maar ook hier wordt relatief weinig verdiend. Het enige dat Facebook zou kunnen verkopen is een enorm klantenbestand. Deze klanten zijn echter vrij om Facebook de rug toe te keren. Dit is in het verleden telkenmale gebleken als Facebook probeerde munt te slaan uit persoonlijke data. LinkedIn is beter in het verhandelen van data, maar heeft maar een marktwaarde van een schamele 4 miljard.

Google+

Google+ is de volgende die zich aandient. Moederbedrijf Google, marktwaarde 160 miljard, doet weer eens een gooi naar een succesje. Of het gaat lukken is nog de vraag en wat het product waard gaat zijn is helemaal een mysterie, maar iedereen is wederom enthousiast.

Herwaardering

Passen we het MySpace voorbeeld toe op bovenstaande bedrijven blijft er weinig van waarde over. Waarschijnlijk amper genoeg om het personeel van te betalen en de servers van te laten draaien. Zolang ze nog een hype zijn kunnen ze blijven bestaan. Wat gebeurt er als ze MySpace achterna gaan? Google zou niet verder komen dan een krappe 400 miljoen i.p.v. 160 miljard. De TMG zal ontdekken dat Hyves maar 1.2 miljoen waard is en bijna 40 miljoen teveel betaald heeft. Hetzelfde geldt voor Twitter, LinkedIn en Facebook.

World Online

De sociale media vertegenwoordigt een online samenleving, een World Online. De World Online van Nina bleek ook alleen maar lucht te zijn. Als de nieuwe media door de mand valt zullen zij ook een waardevermindering zien van 99.9% net als MySpace.

Toch heb ik weinig medelijden met de beleggers. Speculeren is nu eenmaal gokken.

Na iedere boom komt een bust, en business is booming.