Twee kleine varkensoogjes staren me aan. Het breedbeeldvullende gezicht van Jan Kees is intimiderend groot. Pareltjes zweet staan op zijn voorhoofd. Je kan zien dat hij iets belangrijks mee te delen heeft. Vooruit, dan toch maar even het geluid aanzetten. "Veel mensen zijn de voordelen van de Euro vergeten". De televisie kan uit. Het is een boodschap voor domme mensen en niet aan mij gericht. Ik ben niets vergeten en kan alle voordelen van de Euro zo opdreunen. Toen ik jong was zijn die er vakkundig ingestampt door de dames en heren van de Postbus 51 spotjes. De Euro en de EU zijn het beste dat de Nederlander ooit is overkomen. En zo is het!

Ook het grote geheel zie ik prima. Ik weet heus wel waarom de Euro gered moet worden. Het is me al zo vaak voorgekauwd door mensen, zoals Jan Kees, die onterecht denken dat ik het niet snap. Als de Euro valt dan krijgen we een nieuwe totale oorlog. De Europese Unie zal uiteen vallen en bommenwerpers zullen het luchtruim vullen met donker diep gebrom. In de rokende puinhopen van onze beschaving zullen de paar overlevenden, gehavend door de pest, vechten om een portie rattenvlees. Armageddon. Dat moeten we niet willen.

Het klinkt overdreven, maar zo is het nu eenmaal. In de historie zijn er altijd grote oorlogen en rampen geweest. Complete beschavingen zijn ten onder gegaan en volkeren van de aardbodem verdwenen. *poef* Weg. Wat ze allemaal gemeen hadden was hetgeen ze juist niet hadden; de Euro. Had men de Euro een paar duizend jaar geleden al geïntroduceerd dan had de hele wereldgeschiedenis er totaal anders uit gezien. Dan hadden we nu allemaal in het paradijs geleefd. Daarom moet de Euro ten koste van alles gered worden!

De Euro lijkt helaas onhoudbaar. Triest. We dreigen ten onder te gaan en het is allemaal de schuld van nationalistische xenofobe eurosceptici. De eerste tekenen dienen zich al aan. Breivik en de snelwegschutter zijn slechts kleine voorproefjes van hetgeen ons te wachten staat als we niet gauw ons laatste restje soevereiniteit in een envelopje stoppen en opsturen naar Brussel. Onze enige hoop voor de toekomst is een totalitaire megastaat.

We hebben sturing nodig en een harde hand. Zelfbeschikking en eigenrichting zijn verschrikkelijk. Democratie heeft ons in het verleden slechts oorlog gebracht. Kleinen van geest, zoals Geert Wilders, zijn gewoon te dom om in te zien dat van bovenaf bestuurd worden veel beter is. Juist een totalitair systeem maakt iedereen uniform en is een oplossing voor alle problemen. Tegen Europa zijn is een misdrijf tegen de menselijkheid.

Dat we allemaal in armoede gaan leven is slechts een kleine prijs die we moeten betalen voor de eeuwige vrede van het Europese Rijk. Mede hierom is een referendum voor overdracht van macht niet wenselijk. Mensen hechten veel te veel waarde aan hun bezittingen, spaargeld en pensioengeld om objectief te kunnen oordelen. Ze zien het grote geheel niet.

Ik gelukkig wel. Leve de EU! Leve de Euro!